Tuesday, April 28, 2009

Customer is always right? *UPDATED*

Pernah dgr ini?

Pelanggan adalah selalu betul?

Sejauh mana benda nie boleh dipakai kalau sebagai customer, kepala otak kita tak betul!

Kes 1

Nak sewa brg last minute. Bila dtg, aku pun tunjuklah barang yg dia nak. Kat brg tue ada kerosakan sket, tapi aku dah bgtahu dia..dan aku siap bagi diskaun lagi.Dia SETUJU. SEBELUM aku amik duit dia + deposit, aku dah bgtahu dia. Kalau nak pulangkan brg, hari Selasa (iaitu tempoh 1 week rental). Selasa tue maknanya hari nie la.. Aku pun cakap kitorang keja 9-5. So, kalau nak dtg hantar, dtg ptg pukul 6 ke atas. Kalau between 9-5 tue depends la..if ayah aku ada umah, so bolehlah dia tolong ambilkan brg.

Nak jadi citer, dia nak dtg pulangkan hari nie tapi nak dtg between 9-5. So, aku kata ok. But deposit aku tak blh bagi skrg since aku takde umah dan aku kena cek brg dulu. Jap lagi pas aku balik keja, aku cek brg then aku blh bank in terus deposit dia kalau takde apa2. Ini procedure selalu yg aku bgtahu client.

Boleh pulak, bila dah setuju semua nie minggu lepas, hari nie dia kata nak pulangkan brg tapi nak duit at the same time sbb dia kata tak fair bagi dia. Dia kata buatnya dia dh bagi brg, pastu aku balik check ada rosak, aku akan blame dia. Seolah2, bila dia pulangkan brg without aku kat umah, brg tue akan automatik rosakla...apa kejadahnya? Kalau kau yakin brg tue ok, dah tentulah kalau aku check nanti akan ok. Nape? Ayah aku nak rosakkan brg tue bila dia dah balik? Atau ayah aku yg tak kenal sape dia, tetiba nak pedajal brg anak dia sendiri supaya aku boleh claim duit kat customer?

Tak kuasa nak ckp dengan aku, si perempuan pass hp dia kat laki sebelah dia yg maybe aku rasa baru declared as a husband la.. klu tak apa kejadahnya pinjam brg kat aku kan?

Wah, tetiba laki tue nak emo plak, ckp aku tak fair. Aku ulang balik ayat berkali2, aku akan pulangkan deposit dia once aku check brg pas aku balik keja nanti. Dia tetap tak puas hati. Dia kata, to be fair, dia nak pulangkan brg tue masa aku ada depan biji mata dia and at the same time aku check condition brg tue depan bijik mata dia lagi, terus pulangklan deposit. Aku kata boleh. Kalau camtue hantar ptg. Macam yg kita deal last week. Dia ckp tak boleh pulak. Sbb dorang nie nak balik kampung sekarang!!! Wei, apa aku peduli ko nak balik kampung sekarang! Yg kita deal last week, hantar ptg. Ko dah setuju then baru aku amik duit ko. Sekarang ko nak kata aku pulak tak fair! Aku bukan nak tipu ko. Ko tue yg saje nak membelitkan situasi! My God! Pastu laki dia asyik dok kata aku nie tak fair takut aku tipu, dengan lasernya, aku jawab balik;

"KALAU AKU TIPU, AKU TAK PAYAHLAH NAK BAGI KO PINJAM BRG. NILAI BRG YANG AKU PINJAM TUE LEBIH BANYAK DR APA YG KO BAYAR + DEPOSIT KO TUE. TAPI KENAPA AKU BOLEH PERCAYA KAT KO, KO TAK PERCAYA KAT AKU? KALAU AKU NAK TIPU, KAN KO TAHU MANA UMAH AKU. DATANG JELA.. AKU TAK PERNAHLAH SOROK2 DENGAN CLIENT KALAU AKU NAK TIPU! DAN KALAU AKU NAK TIPU KO LAGI, MASA KO AMIK BRG TUE, AKU DIAMKAN JE CKP BRG TUE DAH ROSAK! TAPI NIE TIDAK! BEFORE KO PINJAM, AKU DAH KATA BRG NIE PENUTUP DIA ROSAK SKET TAPI KO YG KATA TAKPE! SBB TUE AKU BAGI DISKAUN! TUE PUN KO KATA AKU TIPU!"

Kesimpulannya, aku tak tahu mcm mana nak explain lagi kat org mcm nie.. Pentingkan diri sendiri.. Dekat semua client aku dh cakap yg kitorang available hari biasa pukul 6-9pm! Kalau ada masalah dengan syarat tue, JANGAN DEAL dengan kitorang! Dah 2 tahun aku dlm industri nie, buat pertama kalinya aku face org yg PENTINGKAN DIRI SENDIRI mcm KO! Ada ke patut?

Updated

Ok, akhirnya, dia hantar jugak brg tu tghari td. Tapi sejurus selepas tue ayah aku call, cakap client tue mintak deposit dia? See? Then aku ckp dengan ayah aku, bgtahu dia, deposit deal jer dengan aku nanti. Ayah aku mana tahu apa2 pasal nie... Tgkla.. Aku dah ckp dengan dia ayah aku tak tahu apa2 pun, still mintak pd ayah aku... Teruk kan? Tolonglah...!

p/s - If takde apa2 with the items, nape susah sgt? Tggu jela aku balik, aku check brg tue then aku bank in je duit dia... Kan senang...

17 comments:

  1. sabar amie sabar...jgn disebabkan people like this you tension...relaks...and be cool ok...take it easy, breathe in, breathe out...

    ReplyDelete
  2. dah dah.. jgn nak peningkan pala pk kan org takde otak cam tuh.

    awak tuh tgh mengandung.. nnt kang stress lelebey, kesian kat baby awak tuh..

    be cool ok!

    It is not an easy job when u r dealing with human.

    ReplyDelete
  3. lain kali buat writen agreemnet la babe...although its just a small business, but this thing comes in handy when this kinda of situations arise...

    mommy to be kene chill k...cian kat baby nantie mommy stress, baby pon stress ;) hehehehe

    ReplyDelete
  4. tak patut tak patut!sabar yeh..satgi teberanak puloks!

    ReplyDelete
  5. Rileks amie jangan marah2 cam tu xelok hehehe, sabar ek biasa la dugaan pregnant tu, tapi mmg org tu salah la x dinafikan... tapi yang best tu siap soh hubby tlg cakap mcm die sorg je ade hubby kan huhuhuhu tau la baru kawen

    ReplyDelete
  6. me to nat azmi : geram sgt! ishhh..

    me to mrs zamzuri : mmg not easy job pun when dealing with ppl like this..skali lagi saya cuba bsabar!

    me to lady verde : yer babe..dah stated kat receipt T&C..but tetap tak puas hati..cara dia ckp tue, like i'm an idiot! ok, ok i sabar!

    me to amymizzunderstood : ko la nie punya pasal..cis..

    me to koklie's : hihi.. maybe dia ingat dia sorangla ada hubby kot smpai tak reti nak ckp sdiri...wah wah!

    ReplyDelete
  7. taktau nak kate ape, tumpang marah juge bole? HIshhhhh.

    Sabar2 yer...

    ReplyDelete
  8. ssh kan klo ade manusia y pentingkn diri sndri...

    ReplyDelete
  9. eii geramnya!! rasa cam paham jer rasa tuh camne.. so babe, apa jadik pastu? kesimpulannya what did they do?? sambung cite lekas.. takmo cite sini, text me cepat! hehehe..

    apa2 pun, sabar okeh.. mmg ada jerr org jenis camni.. just have to bear with them! haihh.. sabar2.. :)

    ReplyDelete
  10. susah kan ade customer psiko camni..
    sabar ye kak amie :D

    ReplyDelete
  11. woh !
    geram pon ade.
    tak phm bahase betul.

    elok pon dibahase kn dengan tulisan merah tuh, ituuu pon xphm2 lg. pyah org gni.

    ReplyDelete
  12. oh amie..i pulak yang hangen nih..rasa cam nak mengamuk pun ada..pastu ur dad bayar ke tak? i rasa lepas nih u kena buat form..terms & conditions tu..suruh customer sign..kalau agak dia tak faham gak..u buat dalam bahasa german..

    ReplyDelete
  13. me to Hanie : hanie nak tumaoang sekaki memarah org nie? hah, jomlah!

    me to princess_N : kdg2 pentingkan diri sendiri tue bagus.. tapi cuba jgn ckp poyo..hihihi...susah!

    me to the mrs-bride : sabarlah nie Knit.. kalau tak, dh meletop perot nie kuar baby..hihihi

    me to ungu violet : kak amie tak paham, asal dia tak paham2?

    me to chik star : tula pasal...org dh terangkan byk kali, dia asyik repeat "so, cmna skrg?"..argghh..susah betul nak jwb!

    me to June : mmg slalu i buat T&C kat receipt.. but dia dtg suddenly nak hari tue jugak.. so, i tak sempat nak print receipt etc nak bg pd dia.. oh! amie perlukan kepakaran June utk translate dlm bahasa german nie; khas utk couple nih! hihihi

    ReplyDelete
  14. okkkkkkkkkkk..yang last tu sangat kelakar ok.. bak sini ayat nak translate..geram geram!!

    ReplyDelete
  15. amie..ni la dunia biz yg kita nak puas kan hati org nak kawin ni..dah lps hal dia org,hal kita depa tu x kisah dah..kalau RM x cukup,depa akn create mcm2 crt utk x byr baki sepatutnya..jgn give-up k..

    ReplyDelete
  16. me to June : June, translate nie.
    "Untuk org yg tak faham bahasa dan pentingkan diri sendiri, sila berambus dari membuat urusan dengan kami".

    Agagaga..agak2 mesti org sume tak nak deal dgn amie dh...takut..

    me to aida : kak ida, mmg.. i know u have tough experienced than what I'm facing now.. nyampah kan?

    ReplyDelete
  17. maknanya couple tu sama "BENGGONG" secucuk la gitu..

    ReplyDelete